Beats 1 is radio voor de 21ste eeuw

Ik heb altijd gedacht dat radio niet het medium was voor mij, dat ik liever zelf besliste welke nummers ik luisterde. Wat blijkt: ik was verkeerd. Toen Apple Beats 1 introduceerde als onderdeel van hun muziekstreamingdienst Apple Music besloot ik het een poging te geven. Ik maakte al langer gebruik van muziekstreamingdiensten en ben voorstander van het concept. Wat ik vroeger dacht was dat radio zenders niet in dit concept paste. Maar Beats 1 veranderde dit helemaal.

Ik dacht altijd dat ik niet graag naar radio luisterde omdat ik liever zelf besliste welke liedjes ik wou luitsteren en omdat ik het continu gepraat niet wou aanhoren. Maar eigenlijk blijkt dat ik daar niet zo’n probleem mee heb. Wat is het probleem dan wel van klasieke radio?

Het probleem van radio

Radio is een oude uitvinding. De eerste radio uitzending in belgië was in 1914. Sindsdien is er niet veel meer verandert. Radiozenders zenden nog altijd op een vergelijkbare manier uit — misschien is de techniek wel een beetje geëvolueerd — en dat is nu net het probleem. Technologie is verder ontwikkelt, maar radio is blijven steken. Ik ben van een generatie die opgegroeid is met de computer en maak gretig gebruik van de smartphone. Radiozenders zijn nooit goed geëvolueerd naar de smartphones en computers. Er zijn pogingen gedaan voor internet radio, maar deze pogingen waren slecht uitgewerkt en waren slechts een online broadcast van wat er via het klasieke radio kanaal werd uitgezonden.


Lees ook: Privacy is een mensenrecht en dat moeten we niet opgeven.


Beats 1 was anders

Beats 1 difrentieërde zich hier van. Het belangrijkste punt voor mij om er geregeld terug naar te luisteren was dat het zich daar bevond waar ik het wou. Het zat recht in mijn iPhone op de plaats waar ook de rest van mijn muziek zich bevond. Apple introduceerde Beats 1 als onderdeel van Apple Music. Het had verschillende voordelen die andere radiozenders niet hadden. Zo integreerde het goed met mijn eigen muziek collectie. Vond ik een liedje mooi, dan kon ik het via een simpele tab toevoegen aan mijn collectie. Iets dat klasieke radio mij nooit geboden heeft. Bij klasieke radio moest ik eerst zien te achterhalen wat de titel was van een nummer dat ze draaide, hopen dat de presentator die titel nog eens herhaalde. Beats 1 had een betere integratie.
Wat Beats 1 nog meer aantrekkelijk voor me maakte — ookal boden ze deze functionaliteit niet vanaf het begin aan — was dat ik naar radioshows kon luisteren waneer het mij aankomt. Ik luister graag naar Julie Andenuga. De muziek die ze draaid is mischien niet altijd mijn ding. Maar ik houw van haar perfecte britse accent. Maar de radio show van Julie start in belgië om 9 uur ‘s avonds, en ‘s morgens weer een herhaling. Dit was een uur dat mij niet goed uit kwam. Beats 1 geeft mij de mogelijkheid om radioshows te beluisteren waneer het mij aankomt. Eens een uizijnding is afgelopen verschijnt het als een replay op Apple Music. Je kan niet oneindig terug luisteren naar uitzending. Shows van een jaar geleden zal je niet meer vinden, maar dat maakt ook niet uit. Ik wil de uitzending van gisteren kunnen horen omdat me dat nu beter uitkomt. Beats 1 maakt dit mogelijk. Klasieke radio zenders zouden dit voorbeeld moeten volgen en dit ook aanbieden.
Wat Beats 1 ook te bieden heeft is focus. Ik luister naar radio voor muziek, om meer te weten te komen over artisten of gewoon om nieuwe muziek te ontdekken. Beats 1 geeft die focus. Er wordt zelden gepraat over andere onderwerpen, hoewel het niet helemaal uitgesloten is. Klasieke radio verliest deze focus soms. Dan wordt er weer gepraat over de bakker om de hoek of van die vervelende verkiezingspropaganda. Ik hoef dat allemaal niet. Geef me muziek.


Lees ook: Smartglasses, mode of toch gewoon maar geeky?


Beats 1 heeft geen reclame. Reclame is een van de meest storende factoren van radio. Ik snap dat radiozenders hun brood moeten verdienen en dat reclame een belangrijke bron is van hun inkomsten. Beats 1 heeft een ander bussines model. Beats 1 is onderdeel van Apple. Een groot Tech bedrijf dat tonnen geld verdient aan de verkoop van iPhones en iPads. Zij hebben geen reclamen nodig om Beats 1 draaiende te houden. Sterker nog: Beats 1 genereert meer verkopen van iPhones, iPads en Macs. Dit bussines model zonder reclame geeft een betere ervaring. Ik kan ongehinderd radio luisteren zonder gestoord te worden door reclame om mij het nieuwste was product te slijten, want het wast toch beter dan product x. Je snapt wat ik bedoel.
Beats 1 is radio hoe ik het wil. Het is radio voor de nieuwe generatie. Ik versta ook wel dat grootvader niets in dit model ziet. Hij kan maar nauwlijks overweg met zijn gsm. Geef hem maar klasieke radio, maar voor mij werkt Beats 1 beter.