De toekomst van Nintendo en hoe het op Apple lijkt

Nintendo

Nintendo kondigde voor kort hun Super Maria Run aan die voor een beperkte periode exclusief voor iOS uit komt. Het is niet de eerste app die Nintendo voor hardware van andere fabrikanten uit brengt, maar het is wel een hele stap voor een bedrijf als Nintendo om zo’n iconisch karakter te gebruiken voor een game die niet op hun eigen hardware draaide. Nintendo is een bedrijf dat traditioneel zijn eigen hardware maakt met eigen software en zo een unieke game ervaring creëerde. Nadat smartphones mainstream werden kreeg Nintendo het moeilijk om hun eigen hardware te verkopen en moesten ze met pijn in hun hart hun games uit brengen op andere platformen om zo een nieuwe geldstroom te creëren. Super Mario Run is hun tweede game die iOS bereikt als we Pokémon GO niet meerekenen. Dat laatste is gemaakt door Niantic en Nintendo heeft maar een klein aandeel in de game.

Hoe Nintendo lijkt op Apple.

Nintendo en Apple hebben veel gemeen. Ook al heeft Nintendo misschien niet zo’n iconische leider gekend als dat Steve Jobs dat was voor Apple. Toch waren bijden bedrijven gericht op het ontwerpen van een unieke ervaring. Iets dat veel andere techbedrijven missen. Nintendo maakte en ontwierp zo zijn eigen spelcomputers en creëerde daar zijn eigen games bij die perfect gemaakt waren voor de Nintendo consoles. Dit zorgde voor unieke game ervaringen die andere bedrijven zoals Sony met hun Playstation niet voor elkaar kregen. Playstations waren misschien wel de krachtpatsers met betere graphics dan Nintendo’s consoles. Nintendo ontwierp een ervaring. Neem als voorbeeld de Nintendo Wii, een mooie spelcomputer met heel vooruitstrevende game controllers. Voor zijn tijd was het een unieke ervaring. Net zoals Apple dat keer op keer weer creëert met apparaten als iPod, iPhone en iPad. Laten we de Apple Watch nog maar even in het midden houden.


Lees ook: Twee weekjes met Pokémon Go.


Waarom het zo moeilijk is voor Nintendo om voor andere platformen te ontwikkelen.

Nintendo was altijd trots op de ervaring die zij creëerde rondom zijn platformen. En dat maakte hen zwak voor wat Apple creëerde. Apple, een bedrijf dat net als Nintendo een ervaring ontwerpt kwam met zijn iPhone op de proppen. De iPhone was een uitstekende en unieke telefoon die tevens al je muziek kon afspeel wat je iPod deed en en rijkgevulde App Store had met games en andere nuttige en minder nuttige software. Nintendo zag al gouw de verkoop van hun draagbare spelcomputers dalen. Een logisch gevolg. Mensen hadden constant een apparaat bij waarmee ze alles konden doen dat een Nintendo DS of Game Boy hen te bieden hadden en nog veel meer. Er was simpel weg geen reden meer om een draagbare Nintendo console te kopen. Tenzij je Nintendo’s iconische games wou spelen zoals Super Mario en Zelda natuurlijk. Nintendo hield zijn trots hoog en weigerde zijn games uit te brengen voor Apples platform. Een logische keuze die we ook terug zien bij Apple zelf. Apple maakt ook niet graag zijn software beschikbaar voor andere platformen, op iTunes en Apple Music na dan. Ze doen dit enkel als het voor hen een duidelijke meerwaarde biedt. En de reden is voor zowel Nintendo als Apple het zelfde. Als je voor een ander platform ontwikkeld geef je de unieke gebruikerservaring die je kunt creëren op omdat je geen controle hebt over de hardware waar je software op draait. Dit hield Nintendo tegen om hun games uit te brengen voor iPhone en Android, net als dat het Apple tegen houd om apps als Pages of iMessage uit te brengen voor Android.


Lees ook: Hoe Apple een TV zou moeten bouwen.


Een omkeer in strategie.

Nintendo inkomsten zakten dramatisch. Er moest iets gebeuren. Er zaten maar één dingen op: Je games open stellen voor andere platformen waar veel mensen naar vroegen. Iedereen hield nog steeds van de iconische games van Nintendo. Het enige probleem was dat het niet beschikbaar was op het platform naar hun keuze. Een andere optie had kunnen zijn om hun hardware zo uit te breiden dat het naast games ook andere zaken ondersteunde wat de iPhone zo’n succesvol product maakte. En zo mensen weer een rede te geven hun hardware te kopen. Maar dat was niet een eenvoudige optie en het zit niet bepaald in Nintendo in om zich buiten de game sector te begeven. Dus Nintendo koos voor het eerste. Ze maakte een plan op om hun games naar iOS en Android te brengen. Niet gewoon te porten, maar zoals ze met Super Mario Run toonde, willen ze een nieuwe game ervaring creëeren die geschikt is voor de mobile apparaten van vandaag. Het succes van Pokémon GO — ook al is het niet 100% Nintendo — liet al zien hoe hard mensen verlangen naar deze klassiekers die niet meer voor hen bereikbaar waren. Verwacht van Mario op iOS dan ook maar een super harde hit. Zal Nintendo er in slagen om ook op iOS en Android zo’n unieke en succesvolle game ervaring te creëren als dat het hen lukte op hun eigen platvormen? De toekomst zal het ons uitweizen.