macOS

Zijn universele apps tussen macOS en iOS een goed idee?

Het idee om iOS en macOS samen te voegen gaat al rond sinds het moment dat Microsoft met Windows 8 op de proppen kwam. Het bleef echter altijd bij wilde ideeën en Apple leek hier geen interesse in te hebben. Maar daar lijkt nu verandering in te komen. In de geruchtenmolen rondom Apple verscheen plots het gerucht dat Apple met zijn volgende ontwikkelaarsconferentie het SDK — dat is een hoop van tools waarmee ontwikkelaars apps opbouwen — van bijden platformen zou samenvoegen. Het SDK definieert de gebruikersinterface en andere zaken waar een programma gebruik van maakt.

Windows 10 als voorbeeld

Apple was niet de eerste die zijn besturingssystemen zou samenvoegen en kreeg al een voorbeeld dat werd gegeven door Microsoft. Microsoft maakte met Windows 10 al meteen duidelijk hoe moeilijk het is om dit goed te doen. Bij het samenvoegen van verschillende besturingssystemen komen veel hindernissen kijken. Men heeft verschillende apparaten waarbij de gebruiker via verschillende invoer technieken met het besturingssysteem communiceert, denk hierbij aan touch versus muis of trackpad. Wat Windows 10 al meteen duidelijk maakte is dat dat niet vanzelfsprekend is. Ik schreef hier al eerder over en maakte duidelijk dat een samengevoegd besturingssysteem niet altijd even optimaal is. Zoals Tim Cook al zei: ‘je kan een broodrooster en een vriezer samen voegen, maar dat hoeft nog niet te betekenen, dat het een plezier is om te gebruiken.’ Daar had hij gelijk in. Windows 10 is geen plezier om mee te werken. Het voelt aan alsof het niet thuis hoort op een touchscreen, maar tegelijkertijd heb je het gevoel dat het teveel geoptimaliseerd is voor tablets om het een desktop OS te noemen. Dat is de reden dat zoveel mensen zeggen dat ze een muis bij hun tablet willen. Het is een compromis tussen de twee werelden in. Maar hoeft dat te betekenen dat het niet kan?

 


Lees ook: Hoe de iPad redden?


 

Er is een betere manier

Dat Microsoft er niet in slaagde een goed universeel besturingssysteem te maken wil niet noodzakelijk zeggen dat het samenvoegen van touch en muis interface niet kan. Ik geloof best dat er een goede manier is, om dit wel op een degelijke wijze te doen. We hebben alleen de oplossing tot deze puzzel nog niet ontdekt. Hoe het dan wel moet is voor mij een even groot raadsel. Het is alleen te hopen dat Apple de oplossing wel in handen heeft. Maar laat dat nu juist een van Apples sterkste kanten zijn. Apple staat er om bekend zich niet te haasten. Ze nemen de tijd om uit te zoeken wat de concurrentie op korte tijd niet kon. Microsoft maakte er een haast van om windows 8 om te toveren tot een Tablet vriendelijk besturingssysteem. Hoe het op PC zou werken verloren ze dan even uit het oog — een pijnlijke misstap. Apple laat zich door deze druk van de concurrentie niet vangen. Het is hun kracht om af te wegen wat werkt en wat niet.


Lees ook: Is het tijd voor een nieuw ontwerp van iOS?


 

De voordelen van een samengevoegd SDK

Vanuit Apple kwam eerder de boodschap dat ze niets zagen in het concept van een samengevoegd besturingssysteem. Dat daar nu verandering in komt is niet zo eigenaardig. Apple staat erom bekend om van mening te veranderen als hen dat beter uit komt. Denk aan de iPod Video of de Apple Pencel. Beide zaken waarvan Apple eerst zei dat ze er geen interesse in hadden. Toen ze het juiste concept vonden verschenen ze toch in hun assortiment.
Er is een reden waarom Apple nu wel plots interesse lijkt te hebben in het samenvoegen van hun SDKs. En dat heeft alles met ontwikkelaars te maken. De iPhone is een populairder platform, ook is het SDK voor iOS eenvoudiger en moderner. De Mac is hier wat het buitenbeentje. Hoewel er wel een aantal ontwikkelaars zijn die er exclusief aandacht aan geven, krijgt het niet zoveel liefde als iOS. De meeste ontwikkelaars kiezen er voor om voor iOS te programmeren, en met een goede reden. Hoewel de Mac en iPhone de zelfde programmeertaal kennen is hun SDK verschillend. Dat maakt het voor ontwikkelaars soms oninteressant om voor beide te programmeren, omdat ze hun app helemaal opnieuw moeten schrijven voor macOS. Omdat macOS niet zo’n grote gebruikersgroep kent, levert dat vaak niet zoveel op. Een samengevoegd SDK moet dit vereenvoudigen. Ontwikkelaars hoeven niet langer hun volledige app te herschrijven. Enkel wat sleutelen aan de gebruikersinterface moet hun app geschikt maken voor macOS. Apple hoopt hierdoor meer apps voor de Mac te krijgen. Wanneer een app veel eenvoudiger en sneller geoptimaliseerd is voor Mac veranderd dit de zaak helemaal. Veel meer populaire apps zullen hun weg naar macOS vinden. Dat hoeft nog niet te betekenen dat het één besturingssysteem wordt. De Apple TV en Apple Watch delen ook een groot deel van hun SDK met iOS, toch zijn het besturingssystemen op zichzelf. In de eerste plaats verwacht ik ook niet dat Apple macOS en iOS samenvoegt. Of dat in de verre toekomst gebeurt is nog maar de vraag. Het volledig samenvoegen van de besturingssystemen is voor de gebruiker nog steeds oninteressant. Enkel Apple haalt hier voordeel uit omdat ze niet langer zoveel verschillende software moeten onderhouden. Het samenvoegen van het SDK is echter voor iedereen een nuttige zaak.